VW Passat
Etu
- Takuupeli moottoriteillä alhaisen ohjaamon melun vuoksi.
- Vahvat moottorit.
- Runsaasti tavaratilaa.
- Hyvä kulutustaso dieseleissä painosta huolimatta.
Haitta
- Ikävä sisustus.
Kuvaus
Passatilla on pitkä historia perheautona. Se tuli ensimmäinen kerran markkinoille vuonna 1973 ollen Volkswagen Golfin isoveli. Siitä löytyy kaikkia Volkswagenin tavaramerkit: luotettavuus, insinöörintaito ja vahvat moottorit, mutta myös maine jonka mukaan se on tylsä. Pitääkö tämä vielä nykyään paikkansa?
Volkswagen Passat B6/B7 (2005 - ):
Uusi Passat ottaa rohkean askeleen muuttuessaan luksusluokan moottoriteiden menopeliksi. Tämän aikeen voi nähdä ääntä vaimentavien mariaalien käyttönä, paksuina laseina ja uudelleen muotoilussa sisustuksessa. Tämän vuoksi auto on hiljainen ja mukava, mutta myös hieman painavampi ja nälkäisempi.
Audin Quatro -mallien jatkuva menestys on saanut myös Volkswagenin esittelemään neliveto vaihtoehdon. Se on erittäin hyödyllinen sorateilla, tai kun Pohjois-Euroopan epävakaat kelit yllättävät. Moottorivalikoimaa on laajenettu kolmella uudella bensiini sekä diesel vaihtoehdolla. Bensiinimallit ovat 1.4, 1.8 ja 2.0 litran koneita 120, 158 ja 207 hevosvoimilla. Dieselit taas alkavat 1.6 litran 104 hp mallista jatkuen kahteen 2.0 litran malliin, 138 tai 168 hevosvoimalla. Kaikkissa malleissa on moottorin ripustus tehty siten, että värinää ei juuri ole. Tämä lisää hiljaisuutta, joka on erittäin mukava lisä.
Vaikka istuimet ovat mukavat, ei sisustassa itsessään ole mitään kovin vallankumouksellista. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä tarjolla on perusvarusteet ja erittäin mukava ajokokemus torjuu mahdollisen tylsyyden. Tavaratilaa on riittävästi varsinkin jos päätyy farmari versioon. Istuimet on suunniteltu pitkän matkan ajoa ajatellen, joten ne eivät ota vastaan tiukoissa kurveissa. Tämä voi ärsyttää, jos joutuu ajamaan mutkaisia teitä.
Johtopäätös
Passat tekee juuri sen mitä siltä voi odottaa. Volkswagen tähtäsi tilavaan moottoriteiden menopeliin ja onnistui siinä. Vaikka mallissa ei ole sellaisia jokapaikkaan venymisen edellytyksiä, kuten vaikkapa Ford Mondeo:lla, on se tylsyydestään huolimatta silti luokkansa kärkikahinoissa, erityisesti farmarimallin kohdalla.