Opel Astra
Etu
- Valtava moottorivalikoima tarjoaa jokaiselle jotain.
- Vaatimaton mutta siisti ulkoasu.
- 5-tähden NCAP turvaluokitus.
- Tilava ja tyylikäs sisustus.
- Avokätiset lisävarusteet kautta linjan.
Haitta
- Ajotuntuma ei anna aihetta juhlaan.
- Huonosti suunniteltu tavaratila voi aiheuttaa toisinaan ongelmia.
- Pienemmän moottorit eivät sovellu moottoriteille.
Kuvaus
Opel astra on ollut tuttu näky Eurooppalaisilla teillä jo vuosikymmeniä. Mallin myynti on ollut tasaisen hyvä vaikka se ei ole voittanut juurikaan palkintoja. Tärkeimmät ominaisuudet ovat olleet sen kohtuuhintaisuus, tilavuus ja alhaiset käyttökustannukset.
Opel Astra H (2004 - 2010):
Tullessaan markkinoille vuonna 2004, viidennen sukupolven Astra ei ollut pettymys, joskaan ei myöskään valtava loikka eteenpäin. Tekniset uudistukset kuten sateen tunnistavat pyyhkimet ja automaattiset etuvalot ovat pitäneet sen mukana kilpailussa, vaikka mitään mullistavaa se ei ole tarjonnut. Viimeisimmät parannukset löytyvät turvatekijöistä Astra H ollessa ensimmäinen, joka on saanut 5-tähden NCAP turvaluokituksen.
H sukupolven moottorivalikoima on viisi bensiini ja kolme diesel vaihtoehtoa. Bensiinit ovat 1.4, 1.6, 1.8 ja viimeisenä 2.0 litraisia, joista 1.4 litrainen on hyvä valinta säästeliäille, moottoriteitä vältteleville kuskeille. Urheilullisin malli on 2.0 litrainen turbo VXR, jonka 240 hevosvoimaa tekevät kyseisestä Astrasta kykenevän tuomaan hymyn huulille.
Hillitympää linjaa suosivan kannattaa valita 1.3, 1.7 tai 1.9 litrainen diesel, jotka ovat sekä luotettavia että taloudellisia. Ylipäätään diesel Astran omistajan ei tarvitse pelätä korkeita käyttökustannuksia, sillä myös varaosat ovat edullisia. Sisusta on suunniteltu hyvin, sillä istuimet ovat mukavat ja tilaa löytyy. Auto tuntuukin olevat kuin tehty moottoriteitä varten.
Opel Astra J (2010 - ):
Kuudennen sukupolven Astra on myynyt erittäin hyvin Euroopassa. Viimeistelty linjakas muotoilu yhdistettynä tilavaan ja mukavaan sisustukseen on osoittautunut huippuyhdistelmäksi. Siirtymä viidennestä sukupolvesta kuudenteen on ollut enemmänkin hienosäätöä kuin vallankumous. Valittu strategia on ollut Opelin kannalta onnistunut.
Jos edeltävän sukupolven moottorirepertuaari oli suuri, on Astra J:n valikoima valtava. Seitsämän bensiini ja viisi diesel vaihtoehtoa takaavat, että kaikille on jotain. 1.3 litran Ecoflex -malli on kekseliäin lisä valikoimaan. Se on suunniteltu pitämään polttoainekustannukset matalana kaupunkiajossa. 1.7 litrainen puolestaan on hyvä valinta niille, jotka haluavat välttää konkurssin pitkän matkan ajossa. Loput ovat perusmalleja, joista löytyy oletetut ominaisuudet.
Varustelutaso on parantunut aiemmasta, vaikka ne on nimetty samoin - Expression, Design, Excite, SRi ja Elite. Kaikkiin kuuluu melko avokätisesti ilmastointi, ajonvakautus, lämmitetyt ikkunat ja vakionopeuden säädin.
Johtopäätös
Opel Astra on kaikkinensa mukiinmenevä, mutta se ei kuitenkaan erotu merkittävästi viistoperäisistä kilpailijoistaan. Tilava sisusta, varustelutaso, tasalaatuisuus ja hyvät turvallisuus arviot tekevät siitä kuitenkin luotettavan perheauton. Jos tarvitset mukavan ja luotettavan, taloudellisen auton, se on hyvä valinta. Yleinen arvio kuitenkin on, että Ford Focus tarjoaa mukavamman ajonautinnon.