Skoda Octavia
Etu
- Tilava sisusta tuo mukavuutta.
- Edulliseksi autoksi varustelutaso on hyvä.
- Kulutustaso on alhainen.
- Skodan merkkihuoltajien maine on erinomainen.
- Viiden tähden NCAP -turvaluokitus.
Haitta
- Tylsä viimeistely erityisesti ennen v. 2009 kasvojenkohotusta.
- Taloudellinen diesel, mutta aivan liian äänekäs.
Kuvaus
Skodat ovat olleet eurooppalaisten maanteiden peruskalustoa jo vuosikymmeniä. Vaikka ne olivatkin pitkään autovitsien keljuilun kohteita, ovat ne viime vuosina onnistuneet luomaan nahkansa uudelleen, saaden mainetta edullisina, hyvin varustettuina ajokkeina. Octavia ei tee tässä poikkeusta, sillä siitä löytyy hyvä moottorivalikoima, kelpo kulutustaso ja runsaat varustelut.
Ocativa Typ1Z (2004 – 2013):
Octavia tuli markkinoille vuonna 2004 ja se perustuu Mk5 VW Golf alustaan. Mallista on olemassa viistoperä ja farmari mallit ja ne ovat saatavissa nelivetoisena. Moottorivalikoima on hurja, sillä saavana on kymmenen eri bensiinikonetta 1.2 -2.0 litran haarukassa. Valikoimaa on paljon, mutta harva niistä on kuitenkaan suunnittelutaidonnäyte. Bensakoneista 1.8 litran 160hp TSi on paras kappale tehon ja kulutuksen suhteen.
Dieselit erottuvat edukseen taloudellisuuden vuoksi ja ne lienee suunniteltu pitäen mielessä juuri tarkkaa taloudenpitoa arvostavat Skodan omistajat. Alhaisimmat kulutustasot löytyvät 1.6 litran dieselistä, joka äänekkyydestään huolimatta saavuttaa alle 4 litran kulutuksen satasella. Muut vaihtoehdot ovat 1.9 litrainen ja kuusi(!) erilaista 2.0 litran TDi -mallia.
Sisusta on tilava mutta melko tylsä. Auto tajoaa kuitenkin kohtuullisen hyvän ajoergonomian. Octavia on järkevä moottoriteiden menopeli, jonka farmarimalli sopii hyvin perheille. Se ei ole luokkansa johtaja, mutta on kuitenkin edullisuutensa vuoksi kelpo auto siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Vuoden 2009 jälkeen trimmatut lähes Audin näköiset versiot ovat paras valinta.
Octavia Typ5E (2013 - ):
5E versio on viimeisin lisäys Skodan perheeseen, mutta se ei juuri tarjoa uusia parannuksia edeltäjäänsä verrattuna. Varustelutasot ja tekniikka ovat hieman paremmat ja moottoreita on päivitetty. 16” aluvanteet ja bluetooth tulevat nyt perusvarusteina sekä tutka, joka pitää vakioetäisyyden edellä ajavaan autoon.
Moottorivalikoimaa on yksinkertaistettu. Bensiinikoneet on saatavina 1.2, 1.6, 1.8 ja 2.0 litraisina ja niiden kulutustaso on parantunut mukavasti. Yllättävin muutos on, että parhaiten kaupaksi käynyt dieselversio on nyt saatavana vain 1.6 tai 2.0 litran turbona. Uusin 1.6 litran turbodiesel kuluttaa vain n. 3 litraa satasella! Vaikka tehon ja kulutuksen suhde on hämmästyttävä, moottorit ovat edelleen melko meluisia. Kaikenkaikkiaan Typ5E on onnistuneen teknisen kehitystyön tulos, jossa yhdistyy luotettavuus, hieno viimeistely ja turvallisuus.
Johtopäätös
Skoda Octavia on hyvä kokonaisuus, mutta kovilla markkinoilla sen avut ei riitä erottumaan joukosta. Varustelu on tosin selvästi monipuolisempi uusimmassa tulokkaassa, mutta se näyttää olevan nykyinen trendi kaikkien valmistajien kohdalla. Edulliseksi perheautoksi Ocatavia farmari on hyvä valinta, mutta muuten markkinoilla on olemassa paremman näköisiä ja ajokokemuksen osalta antoisampia vaihtoehtoja. Farmari on kuitenkin arvioitu yhdeksi parhaista perheautoista hinta-laatu suhteeltaan. Typ5E kannattaa kokeilla, voit yllättyä.