AutoUncle on tarkistanut hinnan
Supertarjous
Hyvä tarjous
Perustarjous
Hieman kallis
Kallis
Käytetty Mazda 3
Tekijät, jotka vaikuttavat Mazda 3:n arvonnousuun:
- Ajettu matka
- Ajoneuvon ikä
- Aikaisempien omistajien määrä
- Onnettomuuksien tai vaurioiden historia
- Varustelutaso, varusteet ja lisävarusteet
Arvonnousu on tärkeä osa Mazda 3:n omistamisen kokonaisarvon laskemista. Kuukausittaisen arvonnousun €63 lisäksi sinun tulisi ottaa huomioon polttoainekustannukset, ajoneuvovero, vakuutus ja huolto (mukaan lukien renkaat ja autopesut) saadaksesi täyden kuukausittaisen arvon.
Vuosimalli | Hintaväli* | Keskihinta | Arvonalenema | Autoja myytävänä |
|---|---|---|---|---|
2025 Mazda 3 | 32 900 € - 35 989 € | 34 857 € | +760 € | < 10 |
2023 Mazda 3 | 23 900 € - 24 890 € | 24 527 € | - | < 10 |
2022 Mazda 3 | 22 490 € - 24 900 € | 23 993 € | - | < 10 |
2021 Mazda 3 | 19 990 € - 23 900 € | 21 960 € | - | < 10 |
2020 Mazda 3 | 18 500 € - 20 900 € | 20 109 € | -1 100 € | < 10 |
2019 Mazda 3 | 17 880 € - 20 890 € | 19 135 € | +520 € | < 10 |
2015 Mazda 3 | 10 900 € - 14 900 € | 12 742 € | -740 € | < 10 |
2014 Mazda 3 | 9 400 € - 13 270 € | 11 030 € | +20 € | < 10 |
2012 Mazda 3 | 5 390 € - 9 490 € | 7 505 € | - | < 10 |
2010 Mazda 3 | 2 500 € - 7 900 € | 4 927 € | - | < 10 |
2007 Mazda 3 | 1 490 € - 4 800 € | 3 627 € | - | < 10 |
*'Hintaväli' -sarake näyttää hinnat nykyisen markkinan autojen 5. ja 95. prosenttipisteessä
Tiedot perustuvat AutoUnclessa tällä hetkellä listattuihin autoihin
Päivitetty viimeksi: 4. joulukuuta 2025
Versio | Hintaväli* | Keskihinta | Arvonalenema | Autot myynnissä |
|---|---|---|---|---|
Mazda 3 Center-Line | 32 900 € - 35 989 € | 34 690 € | +500 € | < 10 |
Mazda 3 Exclusive-Line | 24 790 € - 25 200 € | 24 960 € | - | < 10 |
Mazda 3 Vision | 17 880 € - 24 900 € | 21 134 € | -640 € | 19 |
Mazda 3 Touring | 4 380 € - 16 900 € | 10 442 € | -1 500 € | 23 |
*'Hintaväli' -sarake näyttää hinnat nykyisen markkinan autojen 5. ja 95. prosenttipisteessä
Tiedot perustuvat AutoUnclessa tällä hetkellä listattuihin autoihin
Päivitetty viimeksi: 4. joulukuuta 2025
Comfort on halvin sisäänpääsykohta keskimääräisellä hinnalla 5 390 €.
Myynnissä on tällä hetkellä eniten Touring (23), mikä antaa sinulle eniten vaihtoehtoja valita.
Center-Line on pitänyt hintansa vakaana minimaalisella arvonalenemalla viimeisen vuoden aikana (+500 €).
Kuukausi | Keskimääräinen markkinahinta | Markkinoiden alin hinta | Markkinoiden korkein hinta | Laskentamenetelmä |
|---|---|---|---|---|
| 2024 - joulukuu | 34 500 € | 33 640 € | 35 380 € | Arvio |
| 2025 - tammikuu | 34 640 €↗ | 33 900 € | 35 380 € | Arvio |
| 2025 - helmikuu | 35 320 €↗ | 33 660 € | 37 000 € | Arvio |
| 2025 - maaliskuu | 35 360 €↗ | 34 380 € | 36 360 € | Arvio |
| 2025 - huhtikuu | 35 760 €↗ | 34 700 € | 36 840 € | Arvio |
| 2025 - toukokuu | 36 260 €↗ | 35 040 € | 37 500 € | Arvio |
| 2025 - kesäkuu | 36 340 €↗ | 35 140 € | 37 540 € | Arvio |
| 2025 - heinäkuu | 36 020 €↘ | 34 820 € | 37 200 € | Arvio |
| 2025 - elokuu | 36 100 €↗ | 34 940 € | 37 280 € | Arvio |
| 2025 - syyskuu | 35 480 €↘ | 34 500 € | 36 460 € | Arvio |
| 2025 - lokakuu | 35 180 €↘ | 34 440 € | 35 920 € | Arvio |
| 2025 - marraskuu | 35 260 €↗ | 34 580 € | 35 960 € | Arvio |
| 2026 - tammikuu | 34 840 €↘ | - | - | Arvon ennuste |
| 2026 - helmikuu | 34 620 €↘ | - | - | Arvon ennuste |
| 2026 - maaliskuu | 34 400 €↘ | - | - | Arvon ennuste |
| 2026 - huhtikuu | 34 200 €↘ | - | - | Arvon ennuste |
| 2026 - toukokuu | 33 980 €↘ | - | - | Arvon ennuste |
Kaikki arviot ja ennusteet perustuvat todellisiin markkinatietoihin
Päivitetty viimeksi: 4. joulukuuta 2025
Keskimääräiset kuukausittaiset poistot
Yhteenveto menneistä 12 ja arvio seuraavista 6 kuukausista.
Viimeiset 12 kuukaudet
760 €
Seuraava 6 kuukautta
−1 280 €
AutoUncle on tarkistanut hinnan
Supertarjous
Hyvä tarjous
Perustarjous
Hieman kallis
Kallis
Etu
-Hyvä ohjautuvuus.
-Uudet kolmannen sukupolven moottorit.
-Edulliset käyttökustannukset.
Haitta
-Toinen sukupolvi on heikko.
-Meluisa.
Kuvaus
Viistoperäisten perheautojen luokka on aina ollut kaikkein kilpailluin. Mazda 3 -mallilla Japanilainen valmistaja on tavoitellut luokan kärkisijaa, nojaten luotettavaan kokoonpanoon ja edulliseen hintaan. Tulokset ovat toistaiseksi olleet varsin vakuuttavia, ja vaikka Mazdalla on Euroopan markkinoilla hieman vanhentunut imago, auto itsessään pitää sisällään paljon potentiaalia.
Toinen sukupolvi (2008 – 2013):
Mazda 3 toinen sukupolvi kokoonpano pohjautuu Ford C1, jolla palkintoja on napannut mm. Focus ja Volvo S40. Voisi oikeastaan väittää, että paras tapa hankkia edullinen Ford Focus on ostaa toisen sukupolven Mazda 3. Ottaen huomioon, että Focus on markkinajohtaja, tähän tulee suhtautua kohteliaisuutena. Eturipustus on myös samanlainen kuin Focuksessa, joka on lisännut ohjautuvuutta ja laajentanut varaosien saatavuutta.
Toisen sukupolven moottorivalikoima on riittävän suuri, ja tarjolla on sekä bensiini että diesel vaihtoehdot. Koneet alkavat 1.6 litraisesta, päättyen 2.3 liraiseen DOHC malliin. Paperilla koneet ovat laadukkaat, mutta todellisuudessa kehitystä on tapahtunut melko vähän. Ajonautinto kärsii tietynasteisesta pakottamisesta, kun halutaan kiihdyttää. Se on valitettavaa, sillä sisältä hintalaatusuhde on hyvä, vaikka äänieritykset ovatkin huonot. Kokonaisuutena Mazda 3 ei kata säästöjä, jotka saat jos valitset sen Focuksen sijaan, varsinkaan kun tarkaillaan käytettyjen autojen markkinoita.
Kolmas sukupolvi (2013 - ):
Kolmannen sukupolven Mazda on sen verran uusi tulokas, että sen täyttä vaikutusta markkinoihin on vielä aikaista sanoa. Voidaan kuitenkin todeta, että se on täysin eri aito kuin toisen sukupolven edeltäjänsä. Mazdan SkyAktiv tekniikka on jo lyönyt läpi Cx-5 ja Mazda 6 malleissa, joten sen menestyksekäs nousu viistoperäisten perheautojen luokkaan ei lienee tee poikkeusta. Mazda 3 uusin versio on linjakas ja kissamainen.
Ohjautuvuus on hyvä vaikka auto on etupanotteinen. SkyAktiv alusta on muuttanut painon pidoksi, joka tekee autosta ohjautuvuudeltaan yhden luokkansa parhaista. Mootorit on päivitetty, joskin ne edelleen vaativat suostuttelua, mutta koska mallistossa on vain kolme vaihtoehtoa en Mazda voinut keskittyä jokaisen viimeistelyyn hieman enemmän. Mallisto alkaa 1.5 litraisesta bensakoneesta päättyen 2.0 litraiseen. Vaihtoehtoja ei ole paljon, mutta kokonaisuus on silti parempi kuin laaja valikoima huonoja moottoreita, kuten nähtiin toisen sukupolven kohdalla. 148 hp 2.2 litrainen on paras valinta tarjoten potkua ja hyvän kulutustason. Se on nopeampi kuin Golfin TDi.
Rahalle on saatu vastinetta myös sisustassa. Se ei ehkä ole tyylikkäin, mutta kuitenkin tilava ja mukava. Lisäksi kaikki paitsi yksi lisukesarja sisältävät satelliittinavigaation ja mediapäätteen vakiona.
Toisen sukupolven Mazda 3 oli suurelta osin epäonnistuminen erityisesti vaativilla Euroopan markkinoilla. Kuitenkin uusin, kolmas sukupolvi on uusine moottoreineen varteenotettava tekijä. Vaikka Focus ja Golf ovat edelleen viimeistellympiä, on silti nostettava hattua Mazdalle onnistuneesta kiilauksesta top viiden joukkoon.