Toyota Corolla
Etu
- Linjakas muotoilu.
- Hyvä hinta.
- Hyvät varusteet.
- Eco –moottori takaa alhaisen kulutuksen.
Haitta
- Huono jousitus ja ohjautuvuus kautta malliston.
- Sisusta ei tunnu laadukkaalta verrattuna kilpailijoihin.
Kuvaus
Corolla on käytännössä ikivanha, sillä sen ensimmäinen malli ilmestyi jo vuonna 1966. Toyota oli maailman eniten myyty auto koko 70-luvun ja nykyään siitä on meneillään yhdestoista sukupolvi. Ulkoasultaan viimeisin malli on virtaviivainen ja ajan hengen mukainen ja vaikka se ei ole ehkä yhtä edistyksellinen kuin Honda Civic, on se kuitenkin oman kehityskaarensa hienon saavutus.
Yhdestoista sukupolvi (2013 - ):
Yhdestoista sukupolvi tunnetaan myös E170 nimellä, ja se on ollut Euroopan markkinoilla vasta vuodesta 2014, jonka vuoksi seikat kuten luotettavuus kaipaavat vielä lisää dataa. Ensimmäisten myyntilukujen perusteella on kuitenkin selvää, että malli tekee kauppansa.
Konepellin alle on myös tarjolla laaja valikoima, mutta yllättävää kyllä tarjolla ei ole diesel moottoreita. Sarja alkaa 1.6 liran koneesta ja tarjoaa kaksi erillaista 1.8 litran kokoonpanoa huipentuen 2.0 litran sporttisempaan malliin. Kaikki jotka painottavat taloudellisuutta löytävät etsimänsä 1.8 litran Eco versiosta, joka käyttää Toyotan patentoimaa venttiiliteknologiaa alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi.
Ajokokemus on kaikenkaikkiaan hyvä ja erikoismaininta menee vaihteistolle, joka toimii sulavasti eikä ilmoita itsestään epäilyttävällä äänimaailmalla. Jousitus on vaihtelevaa, mutta paras tuntuma löytyy S mallista. Muilla on taipumuksena notkua käännöksissä, joten Toyotan olisi suotavaa hieman kiristää kokoonpanoa jatkossa.
Corollan viimeisin sukupolvi on silminnähden kookkaampi kuin edeltäjät. Tämä voi osaltaan vaikuttaa ohjautuvuuteen, joka on aavistuksen heikentynyt. Sen sijaan sisä- ja tavaratila on suurempi, joka on erittäin hieno juttu. Corollalla on nyt luokkassaan verrattain runsaasti tilaa, joka on syytä ottaa huomioon jos kyyditettävänä on säännöllisesti perhe tai reilusti matkatavaroita. Vaikka sisusta ei ole ehkä yhtä vakuuttava kuin vaikkapa Audissa, on hintalappu alhaisempi. Istuimet ovat mukavat ja runsaat lisukkeet kautta linjan takaavat, että ruuhkassakin istuessa löytyy aina jotain näpelöitävää.
Johtopäätös
Corolla on Toyotan panos kilpailussa keskikokoisten farmarien, kuten Ford Focus ja Seat Leon kanssa. Se pärjäisi hyvin, jos jousitus ja sisusta olisi paremmin toteutettu. Kokonaisuudessaan se ei saavuta Fordin tasoa, eikä lienee onnistu houkuttelemaan varakkaampia kuluttajia pois Audilta tai BMW:ltä.