594 käytetyt Audi A6 olivat hinta tarkistettiin

594 käytetyt Audi A6 olivat hinta tarkistettiin

suursavonauto.fi, astrum.fi, autotie.fi ja 18 muuta

autouncle-certified

AutoUncle on tarkistanut hinnan

Reilu hinta

Hyvä hinta

Reilu hinta

Hieman tyyris

Kallis

Tilaa ilmoitus alennetuista hinnoista

Audi A6

Etu

  • Hyvä suorituskyky ja erinomainen kulutustaso diesel yksiköissä.
  • Rakenteeltaan erinomainen.
  • Ohajutuu hyvin korkeissa nopeuksissa.

Haitta

  • Ajo voi olla hieman turhan vauhdikasta kuoppaisilla osuuksilla.
  • Kytkimen sijainti voi häiritä joitain kuskeja.
  • Äänieristys voisi olla parempi.

Kuvaus

Audi mallisto on pullollaan laatuyksilöitä, eikä A6 tee tässä suhteessa poikkeusta. Sen historia juontaa juurensa 80-luvun ikoniin - Audi 100 -malliin. Audi A6 otti vuonna 1994 haltuunsa Audi 100 perinnön. Autoon ei kuitenkaan vielä tuolloin tehty niin merkittäviä muutoksia, että perusteet nimen muutokseen olisi täyttyneet. Mutta tekeekö nyt meneillään olevan seitsämäs sukupolvi sen, mitä aikoinaan odotettiin? Onko Audi valmis syrjäyttämään kilpailijansa?

Audi A6 C7 (2011 - ):

Ulkoisesti seitsämäs sukupolvi näyttää juuri siltä miltä business sedanin pitääkin. Se on matala, virtaviivainen ja uhkuu vahvuutta. Se on kuin pantteri, joka on valmistautumassa nappaamaan saaliinsa. Joku voi väittää, että nämä seikat eivät ole mitään uutta Audin ollessa kyseessä, mutta miksi pitäisikään korjata jotain sellaista mikä ei ole rikki.

Klassisen ulkokuoren alla tapahtunut vihdoin myös kehitystä. Vaivalloiset dieselmoottorit ovat historiaa, ja tilalle on tullut paljon hiljaisemmat koneet. Dieselit alkavat 2.0 litraisesta TDi mallista, joka ei sinänsä ole kauhean jännittävä, mutta tarjoaa kuitenkin tasaisen väännön kaikilla vaihteilla. Useimmat valitsevat jomman kumman kahdesta suuremmasta vaihtoehdosta: perusvahvan 3.0 litran TDi V6:n tai sen serkun, 3.0 litran BiTDi V6:n. Molemmat tarjoavat rungon vaatiman voiman, eikä niiden bensiiniversiotkaan ole liian kova isku lompakolle. Perusversiot ovat ärhäkkiä, ja itseasiassa turboahdettu 3.0 V6 on jopa hieman hitaampi 0-100 kuin BiTDi. Molemmat yltävät kuitenkin alle kuuden sekunnin.

Johtopäätös

A6 on hiipinyt kohti business sedanien kärkeä jo jonkin aikaa, mutta viimeistään uusin malli on tehnyt siitä varteenotettavan kilpailijan. Siitä kuitenkin puuttuu Mercedeksen E-sarjan ohjautuvuus ja BMW:n 5-sarjan mootorien laatu. Silti se on kaikenkaikkiaan luokkansa parhaimmistoa. Oikeastaan vain Jaguar XF on selkeästi sitä edellä.