5 käytetyt Mazda MX5 olivat hinta tarkistettiin

5 käytetyt Mazda MX5 olivat hinta tarkistettiin

kamux.fi, autosalpa.fi, Tori ja 17 muuta

autouncle-certified

AutoUncle on tarkistanut hinnan

Reilu hinta

Hyvä hinta

Reilu hinta

Hieman tyyris

Kallis

Tilaa ilmoitus alennetuista hinnoista

Mazda MX5

Etu

-Hyvin suunniteltu katto taittuu äänettä ja tehokkaasti.
-Erittäin luotettava.
-Hyvä ohjautuvuus.

Haitta

-Moottorit.
-Ahdas jalkatila.
-Sisusta tuntuu vanhahtavalta.


Kuvaus

Mazda MX-5 on eräässä mielessä instituutio. Se tuli markkinoille vuonna 1989 ja aiheutti heti kohinaa, sillä se oli ensimmäinen kohtalaisen edullinen, urheilullinen avoauto. Kevyt runko, virtaviivaisuus ja hyvät ajo-ominaisuudet tekivät siitä yhden eniten myydyistä urheiluautoista kautta aikojen. Mikä MX5 mahtaa olla tänään?

Kolmas sukupolvi (2005 - ):

Perusteet ovat pysyneet samana, sillä MX5 on edelleen kevyt urheiluauto. Vuonna 2008 suoritettu kasvojenkohotus teki autosta nykyaikaisen näköisen. Siitä on myös vuosien varrella tullut hieman isompi kaikkien lisäysten vuoksi, mutta se on edelleen pienen tuntuinen.

Kolmas sukupolvi on rakenteeltaan vahvemman tuntuinen, jonka huomaa heti. Joidenkin mielestä tämä seikka pilaa MX5 hauskuuden, mutta joka päiväisessä ajossa meno tuntuu nyt turvallisemmalta. Valittavana on kaksi moottoria. 1.8 litran bensiinikone, josta irtoaa vain 125 HP. Tämä ei riitä kolmannen sukupolven kohdalla. 2.0 litran kone riittää tekemään paketista kiinnostavan, vaikka vaatiikin hieman työtä. 0-100km/h pääsee noin 7 sekunnissa, joka ei sinänsä ole mikään saavutus.

Vaikka koko on isompi, ohjautuvuus on edelleen hyvin tasapainossa. Takarenkaat eivät ehkä tarjoa huippuvoimaa, mutta tuntuma tiehen pysyy myös tiukoissa käännöksissä. Kaikenkaikkiaan auto on edelleen fantastinen ajettava. Sisusta ei ole juuri muuttunut: tarjolla on edelleen runsaasti harmaata muovia. Vaikutelma on edelleen erittäin selvästi 90-luvun japanilainen.

Johtopäätös

Tärkein huomionarvoinen seikka on, että alkuperäisen MX5 ajomukavuus on edelleen läsnä. Tämä pelkästään riittää nostamaan mallin viiden parhaan joukkoon. Moottorit eivät kuitenkaan ole kehittyneet lisääntyneen painon mukana, ja ohjaamo vaatii jatkossa päivitystä pysyäkseen mukana ajan hermolla. Kaikenkaikkiaan MX5 on edelleen loistava auto, vaikka ei aivan BMW Z4 tasoa. Myös Nissan 370Z hätistelee aivan kannoilla.