6 käytetyt Mazda 5 olivat hinta tarkistettiin

6 käytetyt Mazda 5 olivat hinta tarkistettiin

autosalpa.fi, astrum.fi, carnext.com ja 17 muuta

autouncle-certified

AutoUncle on tarkistanut hinnan

Reilu hinta

Hyvä hinta

Reilu hinta

Hieman tyyris

Kallis

Tilaa ilmoitus alennetuista hinnoista

Mazda 5

Etu

-Hyvä ripustus ja ajotuntuma.
-Tarkka ohjautuvuus ja vaste.
-Käytännöllinen sisustus ja aina näppärä sivuovi.

Haitta

-Huono moottorivalikoima.
-Uusin vaihdelaatikko ei tue ajoa urbaanissa ympäristössä.
-Riittämättömät lisävarusteet.


Kuvaus

Ranskalaisten tila-autojen menestyksen innoittamana japanilaisvalmistaja Mazda toi vuonna 1999 markkinoille Mazda 5. Avausmalli oli ilmeisesti tarjoituksella varsin keskilaatuinen, eikä se uhannut kilpailijoiden kärkitiloja. Nykyään meneillään mallin kolmas sukupolvi.

Toinen sukupolvi (2005 - 2010):

Seitsenpaikkasessa mallissa on Japanilainen ”karakuri” istuinjärjestelmä, sekä sivulle liukuva takaovi, joka helpottaa lastausta. Arviot toisen sukupolven mallista ovat keskimäärin kiitettävät, sillä siinä on hyvä ohjautuvuus ja ajotuntuma. Myös istuinmien säädöt ja mukautettavuus ovat käytönnölliset.

Moottorit keräävät myös kiitosta, sillä erityisesti 2.0 litran MZR bensiinikone on hiljainen, luotettava ja antaa hyvän tehon riippumatta kierroksista. Käytönnöllisyys on näkyvissä myös 5 tähden NCAP turvaluokituksen muodossa. Japanissa käytössä olevassa luokituksessa tähtiä on etupenkin osalta annettu jopa 6.

Kolmas sukupolvi (2010 - ):

Kaikki odottivat ihmeitä Mazda 5, kun se tuli markkinoille vuonna 2010. Kävi kuitenkin niin, että Mazda hukkasi tilaisuutensa. Kilpailijat kehittyivät, mutta Mazda 5 vaikuttaa uusimassa versiossaan vain hieman uudistetulta versiolta toisen sukupolven mallista. Muotoilu on varsin ainutlaatuinen, sillä malli on linjakas, kuten Japanilaiset mallit yleensäkin. Rungossa on aaltoimaisia muotoja, jotka saattavat miellyttää joitakin ostajia.

Konepellin alla on varsin vähän vaihtoehtoja, sillä dieselmoottoreita on tarjolla on vain yksi. Ehkä se on kuitenkin ihan hyvä asia, sillä Mazda on aina osannut tehdä bensiinimoottoreita. 1.6 litrainen diesel on melko kesy. 1.8 litran bensiinikone on hieman alitehoinen ja 2.0 litran kone ei oikein mene yksiin vaihteiston kanssa vaikka kykeneekin tarjoamaan hieman jännitystä. Useat valmistajat ovat vaihtaneet tila-autoissa 1.4 litran turboihin, mutta Mazda on jäänyt tässä jälkeen kehityksestä.

Runko on kuitenkin erinomainen, sillä se on tasapainoinen ja ripustus tuntuu tukevalta. Meluisuus on kuitenkin ongelma. Sisuta on kuitenkin miellyttävä.

Johtopäätös

Mazda 5 on aimmin kyennyt kilpailemaan varsin hyvin, mutta uusin versio ei ole päässyt eteenpäin. Kilpailijat sen sijaan ovat tuoneet markkinoille laadukkaat moottorit, kopioineet liukuvan sivuoven ja lisänneet monia muita yksityiskohtia. Ford, Seat ja Vauxhall ovat ohittaneet Mazdan.