1 017 käytetyt Ford Focus olivat hinta tarkistettiin

1 017 käytetyt Ford Focus olivat hinta tarkistettiin

autosalpa.fi, Auto24, autotie.fi ja 18 muuta

autouncle-certified

AutoUncle on tarkistanut hinnan

Reilu hinta

Hyvä hinta

Reilu hinta

Hieman tyyris

Kallis

Tilaa ilmoitus alennetuista hinnoista

Ford Focus

Etu

  • Linjakas viimeistely.
  • Hyvä jousitus on ollut Focuksen tavaramerkki jo ensimmäisestä sukupolvesta lähtien.
  • Matalapäästöinen Ecoboost -malli tarjoaa hyvän kulutustason.
  • Tilava takaluukku ja matkustamo tekevät perhematkasta huviretken.
  • Edulliset käyttö- ja huoltokulut verrattuna kilpailijoihin.

Haitta

  • Sisustan muoviverhoilu antaa hieman halvan vaikutelman.
  • Sivutuet etupenkillä olisivat olleet mukava lisä.
  • Jotkin moottorit ovat hieman latteita, erityisesti toisen sukupolven 1.4 litrainen.

Kuvaus

Ford Focus on merkin lippulaiva viistoperäisten perheautojen sarjassa ja se onkin nähty Eurooppalaisilla teillä jo yli vuosikymmenen ajan. Laajan moottorivalikoiman ja varusteluvaihtoehtojen vuoksi siitä on muodostunut monien suosikki.

Toinen sukupolvi (2005 - 2011):

Hyvän vastaanoton jälkeen parantaminen on aina vaikeaa, mutta Ford suoriutui tästä kunnialla. Toisen sukupolven malli tuli markkinoille nykyaikaisin varustein, uusin moottorein ja lukuisin kokonaisvaltaisin säädöin. Muutokset paransivat ohjattavuutta, ajoergonomiaa sekä suorituskykyä.

Toisen sukupolven mallissa moottorivalikoima alkaa 1.4 litran Duratec:lla jatkuen 1.6, 1.8, 2.0 ja 2.5 litraan saakka. Diesel on saatavana 1.6, 1.8 ja 2.0 litraisena. Uusi imuventtiiliteknologia auttoi 1.6 litraista bensiinikonetta pitämään kulutuksen optimaalisena huolimatta painon lisääntymisestä.

Varusteluvaihtoehdot ovat monipuoliset ilmastoinnin ollessa vakiona kaikissa malleissa paitsi Studio mallissa. Varusteluvakiot on nimetty seuraavasti: Studio, LX, Style, Sport, Zetec, Ghia ja Titanium ja ne ovat kauttaaltaan monipuoliset. Listan loppupäässä oleviin kuuluu erikoisuuksia, kuten lämmitetty tuulilasi ja MP3 soitin yhteensopivuus. Valikoimaan tehtiin kasvojenkohotus vuonna 2009, mutta teknisesti mikään ei ole muuttunut.

Kolmas sukupolvi (2011 - ):

Kolmannen sukupolven Focukset onnistuivat edelleen peittoamaan kilpailijat. Jousituksen ja vauhtiohjattavuuden osalta sille ei löydy vertaista. Vaikka monille malliin tehdyistä parannuksista ei oikeastaan ollut tarvetta, Ford toi valikoimaan roppakaupalla uusia moottoreita ja muita lisukkeita. Lopputuloksena oli kaikkiin olosuhteisiin sopiva suorittaja, joka kiilasi vuonna 2012 nopeasti myyntitilastojen kärkeen ympäri maailmaa.

Merkittävä parannus kolmannen sukupolven versiossa on lisukkeiden saatavuus. Vakiovarustesarjat Studio, Edge, Zetec, Zetec S, Titanium, Titanium X ja ST saivat bluetooth:n, vakionopeudensäätimen ja kylmään ilmastoon kaivatut ikkunoiden ja peilien lämmittimet. Moottorien puolella Ford ei tuota pettymystä. Bensiinikoneet on saatavilla 1.0 tai 1.6 litraisina, joka saattaa kuullostaa pieneltä, mutta 1.0 Ecoboost on tehty säästeliäälle, kun taas 1.6 litrainen on saatavilla 85 - 182 hevosvoimaisena! Dieselit on tietenkin saatavilla 1.6 ja 2.0 litraisina Duratorq:na, jotka ovat hyvin luotettavia.

Johtopäätös

Toisen sukupolven versio on hyvä auto ja kolmannen mahtava. Tämä yleistys pätee kautta linjan, mutta korostetusti kolmannen sukupolven moottorien kohdalla. Tarvitsit sitten luotettavan ja taloudellisen 1.0 litraisen perheauton kaupunkiajoon, tai nopean 1.6 litraisen maanteille, on kolmannen sukupolven Focus varma valinta. Ainoa pettymys on sisustus, ja nyt kun VW Golf on saanut paranneltua ohjattavuuttaan, voi pieni lisäbudjetti kääntää monet saksalaisen kilpailijan puoleen.